El impacto psicológico de la pandemia en los jóvenes latinos

The Psychological Impact of the Pandemic on Latino Youth

de Chris Wright

En el momento presente, estamos experimentando cambios sin precedentes. Tantas personas han perdido sus trabajos y muchas familias de repente se encuentran en nuevos problemas financieros o en crisis, hasta cierto punto. Hoy, vivimos en un mundo muy diferente al de antes de la época del enero de 2020.

Un estudio de 2020 encontró que porcentajes grandes de familias están en situaciones financieras peores a causa de la pandemia. El número de familias con recursos más que suficientes para sobrevivir disminuyó. El número de familias con lo justo o lo suficiente o no suficiente dinero para sobrevivir ha aumentado. Aproximadamente una mitad de los participantes han tenido un miembro de la familia que ha perdido un trabajo. Estos problemas pueden resultar en situaciones que a muchos individuos les cuesta escapar. 

Parece que, hacia el principio de la pandemia, la salud mental mejoró. Se piensa que es debido al hecho que los factores de estrés en las escuelas han desaparecido por el momento. Los estudiantes están en su propia casa sin tales horarios rígidos y pueden vivir sin la presión social de sus compañeros de clase. Esta inicial respuesta positiva, se cree, fue temporal.  Es muy probable que los resultados de la salud mental empeorasen con los meses siguientes. 

Hay otro problema relacionado directamente con la pandemia. Muchos latinos tienen miedo de buscar la atención médica por desconfianza a las autoridades. Cuando van al hospital para obtener el tratamiento médico, siempre está la preocupación latente de que los oficiales de la inmigración van a abusar su poder para detenerlos en el hospital. Aún si no están detenidos, pueden que ser separados de sus familiares y de sus hijos. Este miedo puede tener efectos perjudiciales en la salud mental de los jóvenes y adultos por igual.

Los impactos de las medidas para combatir COVID-19 también son profundas en el área de la educación. Los estudiantes latinos ya tienen menos recursos que otros estudiantes y el aprendizaje remoto puede acentuar esa discrepancia. Por eso es necesario proveerles más recursos, además de una calidad superior de educación, a los estudiantes más desfavorecidos para ayudarlos a llegar a su potencial. Los efectos de los meses perdidos de la educación serán sentidos por muchos años si no respondemos a tiempo. Los programas de educación de remedio, las tutorías individuales y otros recursos son bien necesarios para reponer lo que perdieron los jóvenes por la pandemia. 

Sin embargo, a pesar de todos estos problemas en los cuales nos encontramos ahora, existe un siempre un resquicio de esperanza. Los participantes del estudio al que hice referencia anteriormente que contaban con lazos más fuertes con sus familiares mostraron resultados mejores en su salud mental que aquellos con lazos más débiles. Resulta que tener las conexiones más fuertes con los parientes puede proveer el nivel de apoyo necesario para salir adelante durante estos tiempos inquietantes. Esto subraya la importancia de estar con la familia en una manera segura, para combatir la propagación de COVID-19. 

Según los educadores latinos, hay un número de factores que se tienen que abordar. La comunicación en su lengua nativa es necesaria para expresar bien los asuntos importantes en una manera oportuna. Equipar a los estudiantes con materiales y recursos de calidad es igualmente necesario. El acceso a Internet o a un buen ordenador es crucial para maximizar el aprendizaje de los estudiantes ya que muchos jóvenes latinos no tienen fácil acceso a estas herramientas clave.

En la lucha por contrarrestar los afectos de la pandemia hay organizaciones como «La Fundación de la Comunidad Latina» que intentan ayudar a muchos latinos que sufren desproporcionadamente de la pandemia de COVID-19. «La Fundación de la Comunidad Latina» quiere invertir en organizaciones dirigidas por latinos para ayudarlos a lograr sus propósitos. Trabajan para apoyar a los trabajadores agrícolas y a los jóvenes que quieren avanzar en su educación al ir a la universidad. También abogan una inversión pública más robusta en la infraestructura local. Para hacer todo esto e invertir en oportunidades económicas, es necesario preparar a las organizaciones dirigidas por latinos para que puedan jugar un gran papel en el desarrollo de la comunidad post-pandemia, lo cual será otro factor importante en el bienestar de los jóvenes. Tales recursos de la comunidad son importantes para su desarrollo.

En resumen, enfrentamos problemas no experimentados por muchos años. Ponen a prueba nuestra capacidad para manejarnos cuando estamos enfrentados con situaciones difíciles. La solución es depender de la familia y de la comunidad local para obtener los recursos y apoyo necesarios. 

The Psychological Impact of the Pandemic on Latino Youth

In the present moment, we are experiencing unprecedented changes. So many people have lost their jobs and many families suddenly are finding themselves in new financial problems or crisis to some degree. Today, we live in a world very different from the age of the January of 2020 and before.

A 2020 study found that large percentages of families are in worse financial situations because of the pandemic. The number of families with more than enough resources to survive decreased. The number of families with just enough or not enough money to survive has increased. About half of the participants have had a member of the family lose a job. These problems can result in situations that many individuals struggle to escape.

It seems that towards the beginning of the pandemic, mental health improved. It is thought that it is because many stressors in schools have disappeared for the moment being. The students are in their own house without such rigid schedules and can live without the social pressure of their peers and classmates. Save this is believed to be temporary. It is very probable that mental health outcomes will worsen with the following months.

There is another problem related directly to the pandemic. Many Latinos are afraid of seeking medical attention for fear of the authorities. When they go to the hospital to obtain medical treatment, there is always the worry in the back of their minds that the immigration officials are going to abuse their power to detain them in the hospital. Even if they are not detained, they might be separated from their families and from their children. Such thinking can realize damaging effects on the minds of adults and children alike. 

The impacts of the measures to combat COVID-19 are also profound in the area of education. Latino students already have less resources than other students and remote learning can accentuate that discrepancy. That is why it is necessary to provide more resources, besides a higher quality of education, to more disadvantaged students to help them achieve their potential. The effects of the lost months of education will be felt for many years to come if we do not respond in time. Educational programs and other resources are necessary to make up for what the youth lost in the pandemic.

However, despite all these problems in which we find ourselves now, there is a silver lining to these events. Participants from the study referenced earlier with stronger bonds with their family show better mental health outcomes than those with weaker ties. It turns out that having stronger connections with relatives can provide the level of support necessary to get through these troubling times. This stresses the importance of being with family in a safe way (to combat the spread of COVID-19).

According to Latino educators, there are several factors that must be addressed. Communication in their native language is necessary to express important matters well in a timely fashion. Equipping the students with the necessary materials and quality resources is also necessary. Internet access and access to a good computer is crucial to maximize the student’s learning as many Latino youth do not have easy access to these important tools.

Also helping in the fight are organizations such as “The Latino Community Foundation” that are trying to help many Latinos suffering disproportionately from the COVID-19 pandemic. They want to invest in Latino-led organizations to help them achieve their goals. They work to support farm workers and youth that want to advance their education by going to university. They also advocate for more public investment in the local infrastructure. To do all this and to invest in economic opportunities, it is necessary to prepare Latino-led organizations so that they can play a big role in the development of the community post-pandemic, which will be another important factor for the wellbeing of the youth. Such community resources are very important for their development.

In summary, we are facing problems not experienced for many years. They put our facilities for managing ourselves when we are confronted with difficult situates to the test. The solution is to depend on family and the local community to obtain the needed support and resources.

Referencias

BELatina Daily. “Examining the Educational Risks to Latinx Students During the Pandemic.” BeLatina, 3 Aug. 2020, belatina.com/latinos-for-education-mission-pandemic/.

Dorn, Emma, et al. “COVID-19 and Student Learning in the United States: The Hurt Could Last a Lifetime.” McKinsey & Company, McKinsey & Company, 1 June 2020, www.mckinsey.com/industries/public-and-social-sector/our-insights/covid-19-and-student-learning-in-the-united-states-the-hurt-could-last-a-lifetime#.

Hazelton, Lynette. “Like Their Parents, Latinx Youth Are Suffering Disproportionately from COVID.” Generocity Philly, 29 Oct. 2020, generocity.org/philly/2020/10/29/like-their-parents-latinx-youth-are-suffering-disproportionately-from-covid/.

“Impacts of Lockdown on the Mental Health of Children and Young People.” Mental Health Foundation, 21 Sept. 2020, www.mentalhealth.org.uk/publications/impacts-lockdown-mental-health-children-and-young-people.

“Latino Community Foundation.” 2020, https://latinocf.org/covid/

Penner, Francesca, Jessica Hernandez Ortiz, and Carla Sharp. “Change in Youth Mental Health during the COVID-19 Pandemic in a Majority Hispanic/Latinx US Sample.”Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, vol. 60, no. 4, 2021, pp. 513-523, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0890856720322127, doi:https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.12.027.

Shaw, Gina. “COVID-19’s Disproportionate Impact on the Latinx Community: Neurologists Report from Three Hard-Hit Areas : Neurology Today.” LWW, 17 Sept. 2020,journals.lww.com/neurotodayonline/Fulltext/2020/09170/COVID_19_s_Disproportionate_Impact_on_the_Latinx.7.aspx.

Maestros latin@s en el sistema educativo

      El impacto que puede suceder en las escuelas de Minnesota si hubiera más maestros latin@s es inmenso/incalculable. 

Los estudiantes latin@s que comparten sus identidades con sus maestr@s pueden tener un rol positivo en la escuela. En este ensayo se puede encontrar mi experiencia personal en como yo no tuve maestr@s con mi misma identidad y como eso hubiera sido beneficioso para mi éxito durante mi educación. Y también porque tener maestr@s de diversas culturas y comunidades en las escuelas de Minnesota debe de ser una prioridad para el departamento de educación.

Después de mudarme a los Estados Unidos, no tuve maestros latinos durante la escuela media y la escuela secundaria que pudiera admirar y en quien pudiera ver un camino para mi futuro. Yo no tuve esa persona a quien admiraba de ser en el futuro como muchos de mis amigos tuvieron. No tuve esa persona quien compartía mi cultura, mi idioma, mi música o mi experiencia de ser uno de los cuatro latinos en mi escuela. Mi primera maestra quien se identificaba como latina no fue hasta mi segundo año en la universidad. Esto que significa es que yo tuve que ir a una escuela en la que no había nadie con quien identificarme. Fue una experiencia difícil. Hablaré un poco sobre mi experiencia en la escuela secundaria: Fui a una escuela secundaria donde los estudiantes eran predominantemente blancos. Viniendo de Honduras donde pude relacionarme con estudiantes que se veían igual que yo, y luego mudarme a los Estados Unidos a una comunidad en la que no pude hacer eso fue un reto. Mis primeros dos años de secundaria pasaron más rápido de lo que quería porque elegí no participar en actividades y oportunidades de voluntariado porque no tenía mucho en común con mis compañeros. Eso cambió mis últimos dos años de secundaria. Me uní a un club llamado Diversidad e Inclusión en el que estudiantes de color (alrededor de cincuenta estudiantes en total de mil doscientos en la escuela secundaria) nos reuníamos y compartíamos los desafíos que experimentamos al estar en una escuela donde la mayoría de nosotros no nos relacionábamos en la comunidad. 

Dentro de esta comunidad pude ver las experiencias que otros estudiantes de color tuvieron a lo largo de sus días en la escuela. Pudimos compartir nuestras divertidas experiencias, así como nuestras duras experiencias y no se juzgaba a nadie. Al estar en este grupo, sentí que no estaba solo. Al poder relacionarme con otras personas que pasan por las mismas experiencias que yo, me sentí incluido en una pequeña comunidad. Pude generar confianza y poder trabajar en una sociedad en la que yo era una minoría. Las experiencias que tuve en la escuela secundaria con la comunidad de diversidad e inclusión me transformaron en un líder y me prepararon para algún día ayudar a aquellos como yo. Pero eso no significa que debería de hacerlo sólo. En cambio, ninguno de los estudiantes latin@s deben de tener la experiencia que yo tuve. Y por eso es importante tener maestros latin@s en las escuelas. 

Aquellos maestr@s que comparten algunas de las identidades definitorias como ser latino, ser un inmigrante, ser adoptado, un hablante de inglés no nativo o como alguien que ha tenido que aprender a asimilarse a una nueva cultura mientras también honran sus herencias con esos latin@s toma una parte importante en el éxito de esos estudiantes latin@s. Y esto no sólo lo digo porque no tuve esa experiencia en la escuela. Lo digo por que ha habido estudios en donde se ha encontrado que los estudiantes de color son más exitosos académicamente sin tienen maestros que se identifican como ellos en las clases. Un estudio de The Education Trust encontró que los estudiantes y maestros que vienen de la misma raza y el antecedente cultural se conectan mejor con sigo mismos. Además, también han encontrado que los maestr@s tienen esta necesidad de apoyar y defender a los estudiantes – no sólo en los estudios, pero también ayudar a los estudiantes a manejar la discriminación en la escuela y la sociedad (Shafer). Tener maestr@s con los cuales puedes identificarte con ayuda a los estudiantes a tener un mentor y hay estudios de John Hopkins University que han encontrado que esos estudiantes tienen una mejor posibilidad de graduarse e ir a la universidad (Rosen). A esto lo podemos ver a través de los estudios académicos nombrados y también en las experiencias personales de los estudiantes que han vivido sin maestr@s así. 

            En conclusión, después de compartir me experiencia personal durante mi escuela secundaria y compartiendo algunos estudios académicos que encontré, espero continuar la conversación de este tema afuera de este ensayo. Debe de haber programas en la escuela secundaria y también en la universidad que discutan sobre la importancia de tener maestr@s latin@s en el sistema de educación para que los estudiantes tengan esa persona en sus clases que puedan considerar un mentor. Los estudiantes latin@s dependen de esos maestros y las escuelas tienen que enfocarse en traer, contratar y retener a esos maestr@s. Su valor no tiene precio en el futuro de nuestra comunidad.

Latin@ Teachers in the Education System

The impact that can happen on Minnesota schools if there were more teachers latin@s is immense/incalculable. Students who also identify as latin@s with their teachers can play a positive role in school. In this essay you can find my personal experience in how I had no latin@ teachers with my same identity and as that would have been beneficial to my success during my education. And also why having teachers of diverse cultures and communities in Minnesota schools should be a priority for the department of education.

After moving to the United States, I had no Latin@ teachers during middle school and high school that I could admire and who I could someday in my future become as. I didn’t have that person I admired like many of my friends had. I didn’t have that person who shared my culture, my language, my music, or my experience of being one of the four Latinos in my school. My first teacher who identified as a Latin@ wasn’t until my sophomore year of college. This means I had to go to a school where there was no one to identify with. It was a difficult experience. I’ll talk a little bit about my high school experience: I went to a high school where the students were predominantly white. Coming from Honduras where I was able to relate to students who looked just like me, and then moving to the United States to a community where I couldn’t do that was a challenge. My first two years of high school went faster than I wanted because I chose not to participate in volunteering activities and opportunities because I didn’t have much in common with my peers. That changed my last two years of high school. I joined a club called Diversity and Inclusion in which students of color (about fifty students in total of a thousand and two hundred in high school) met and shared the challenges we experienced when we were in a school where most of us did not behave in the community. 

Within this community I could relate to the experiences other students of color had throughout their school days. We were able to share our fun experiences as well as our hard experiences and no one was judged. Being in this group, I felt I wasn’t alone. Being able to relate to other people who go through the same experiences as me, I felt included in a small community. I was able to build trust and be able to work in a society where I was a minority. My experiences in high school with the diversity and inclusion community made me a leader and prepared me to one day help those like me. But that doesn’t mean I should do it alone. Instead, none of the students latin@s must have the experience I had. And that’s why it’s latin@ teachers in schools. 

Those teachers who share some of the defining identities such as being Latino, being an immigrant, being adopted, a non-native English speaker or as someone who has had to learn to assimilate into a new culture while also honoring their inheritances with those latin@s plays an important part in the success of latin@ students. And I’m not just saying this because I didn’t have that experience at school. I say this because there have been studies wherestudents of color have been found tobe more academically successful with teachers who identify like them in classes. A study by The Education Trust found that students and teachers who come from the same race and cultural backgroundconnectbetter with each other. In addition, they have also found that maestr@s have thiswant to support and defend these students – not only instudies, but alsoto help students manage discrimination inschool andsociety(Shafer).Having teachers youcan identify with help students havea mentor and there are John Hopkins Universitystudies that have found that those studentshave abetter chance ofgraduating and going to college (Rosen).We can see this through the academic studies named and also in the personal experiences of students who have lived without Latin@ teachers as well.

            In conclusion, after sharing my personal experience during my high school and sharing some academic studies I found, I look forward to continuing the conversation on this topic aside from this essay. There must be programs in high school and also at the university that discuss the importance of having latin@ teachers in theeducation system so that students have that person in their classes that they can consider a mentor. Students depend on these latin@s teachers and the schools have to focus onbringing,hiring, and retainingthose maestr@s.Its value is priceless in the future of our community.

Carlos McMerty Brummer graduated in Spring 2021. 

Obras de Citas/Works Cited

Boisrond, Carl. “If Your Teacher Looks Like You, You May Do Better In School.” NPR, NPR, 29 Sept. 2017, http://www.npr.org/sections/ed/2017/09/29/552929074/if-your-teacher-looks-likes-you-you-may-do-better-in-school  

Rosen, Jill. “With Just One Black Teacher, Black Students More Likely to Graduate.” Johns Hopkins University, Johns Hopkins University, 5 Apr. 2017, releases.jhu.edu/2017/04/05/with-just-one-black-teacher-black-students-more-likely-to-graduate/.

Shafer, Leah. “The Experiences of Teachers of Color.” Harvard Graduate School of Education, President and Fellows of Harvard College, 12 June 2018, http://www.gse.harvard.edu/news/uk/18/06/experiences-teachers-color. 

La Riqueza de la Fe Latina

Sin duda, no se puede imaginar la cultura latina sin pensar en la religión. La cultura y la fe de los latinos están sumamente conectadas y juntas llevan una abundante riqueza para la comunidad entera. Específicamente, los latinos han ofrecido su gran diversidad a la Iglesia Católica desde el principio y continúan ofreciéndola todavía. Aquí en la Iglesia, encontramos los tesoros de la comunidad y la familia, la tradición de la fiesta, y la devoción.

Según los latinos católicos, el ochenta y cinco por ciento dice que su fe es un factor importante diariamente (Georgetown).A través de las tradiciones, las historias, los ritos, las expresiones, y los símbolos, la presencia de los latinos en la Iglesia Católica de los Estados Unidos la transforma (Sosa 73; Matovina 10). En todo el país, los latinos representan casi setenta y uno por ciento del crecimiento de la población católica desde 1960 (Ospino, Catholic News Service). Ya se puede notar su presencia aquí en Minneapolis tomando por ejemplo de la Iglesia de San Esteban. Durante los últimos cuatro años, los miembros latinos han crecido de ciento cincuenta a mil personas (French). Aunque otras denominaciones cristianas también crecen y tienen fe, la preservación de la cultura y la identidad latina siempre regresa a los valores que empezaron con la fe católica (Díaz-Stevens 172). Por estos factores, la Iglesia Católica en los Estados Unidos observa con atención cómo sus miembros latinos son testigos de la fe. Su presencia es un don que no será reemplazado ni ahora ni en el futuro. Está aquí para quedarse. 

La religión es una fuente de esperanza e identidad de donde viene la conexión cultural y organización social. La práctica de la religión ofrece a la sociedad significado y orden moral (Díaz-Stevens 170). Adicionalmente, la comunidad latina trae un espíritu de fiesta. La Iglesia Católica en los Estados Unidos y Minnesota en particular necesita incorporar este espíritu de la cultura latina, que tiene una tradición de familia y una gran riqueza cultural en sus celebraciones religiosas. Dentro de la familia latina se puede observar que los valores de la fe se acrecentan y se celebran con un enfoque específico en la dignidad de la persona como respeto a la vida y a los muertos (Ramírez 121-122). Por ejemplo, esto es evidente en la celebración del Día de los Muertos. Como resultado, la familia interna nutre a la familia de la Iglesia, y juntas, extienden los brazos a la comunidad más grande que los rodea. La fiesta y la expresión a través de la música, el baile, y la emoción comparten la perspectiva de la cultura latina. Por tanto, las tradiciones y los ritos dentro de la comunidad latina crean una “lengua de la fe” que va por encima de cualquier diferencia de la lengua o la cultura (Ramírez 74). Adicionalmente, otro tesoro de la fe surge por la alegría transmitida en las fiestas religiosas – la devoción.  

Ninguna persona se escapa del sufrimiento, eso sí. Pero, jamás se debe olvidar que, aunque existan los sufrimientos de pobreza, estatus inmigratorio, discriminación, y otros, estas dificultades nuncasubvaloran la cultura latina. La celebración de la familia y la comunidad van de la mano con la devoción y el amor que ellos reflejan para Nuestra Señora de Guadalupe que asimismo lleva la expresión altísima de la fe latina. Esto no es solamente una expresión religiosa. La devoción se extiende hacia todos los lados de la vida. La Virgen de Guadalupe apareció como un símbolo de la paz. Ella es como un puente entre la gente de culturas diferentes en el medio del dolor, la muerte, y la tristeza (Ramírez 143). Más que esto, su imagen mestiza y su mensaje proveen los ejemplos más hermosos para la iglesia sobre la inculturación del evangelio (Ramírez 145). Marta Pereira Vindas, una mujer latina que trabaja para la Universidad de San Tomás como directora de la Oficina de la Espiritualidad y como una instructora para el Diplomado en Ministerio Laico para los latinos en la comunidad,describe la inculturación como la relación entre lafe y la cultura, donde existen “un diálogo abierto, cuya meta es el enriquecimiento tanto de la cultura como de la tradición de la fe” (Pereira Vindas,mipereira@stthomas.edu).En vez de separar por diferencias raciales, culturales, o económicas, la Virgen de Guadalupe nos muestra que todos somos una familia, que se centra en un espíritu vivo y que dura en solidaridad (Ramírez 149).

La iglesia de Nuestra Señora de Guadalupe en St. Paul muestra la inculturación de la fe y las tradiciones de las culturas en la área. La tradición romana de la Iglesia Católica se ve con la altar y la tradición latina se ve con la ofrenda para la Virgen de Guadalupe. Esto ejemplo muestra que cuando se incorpora los elementos de todas las culturas presentes cerca la iglesia, les enriquecen la alabanza para toda la gente. (La foto tomada por Katy Shimp, 7 de abril de 2021) 

En conclusión, las riquezas creadas por la fe católica son enfatizadas en la expresión latina, incluyendo las tradiciones de la familia, las fiestas religiosas, y la devoción. Son sumamente conectadas y son dones puros para cada persona en cualquier lugar. El estrecho vínculo entre la cultura y la fe de los latinos llevan a todos estos tesoros grandes. ¡Le agradecemos a usted!

The Riches of the Latino Faith

Without a doubt, one cannot imagine the Latino culture without thinking of religion. Latino culture and faith are intimately connected and bring an abundant richness to the whole community. Specifically, Latinos have offered their great diversity to the Catholic Church since the beginning and continue to do so today. Here in the Church, we find the treasures of community and family, the tradition of fiesta, and devotion. 

According to Latino Catholics, eighty-five percent say that their faith is an important factor of their daily lives (Georgetown). Through the many traditions, stories, rituals, expressions, and symbols, the Latino presence is transforming the Catholic Church in the United States (Sosa 73; Matovina 10). Throughout the country, Latinos represent about seventy-one percent of the Catholic population growth since 1960 (Ospino, Catholic News Service). You can already see it here in Minneapolis, for example, at St. Stephen’s Catholic Church. In the past four years, the Latino members have grown from one hundred and fifty to almost one thousand people. Although other Christian denominations have also grown and have faith, the preservation of the Latino culture and identity always returns to the values that began with the Catholic faith (Díaz-Stevens 172). For these reasons, the Catholic Church in the United States attentively notes how the Latino members are witnesses of faith. Their presence is a gift that cannot be replaced neither now nor in the future. It is here to stay. 

            Religion is a source of hope and identity, that connects culture and social organization. The practice of religion offers society meaning and moral order (Díaz-Stevens 170). Additionally, the Latino community brings a spirit of fiesta. The Catholic Church in the United States and Minnesota in particular needs to incorporate the spirit of the Latino culture, with its tradition of family and great cultural richness in religious celebrations. Within the Latino family, you can see that the values of faith are increased and celebrated, focused specifically on the dignity of the person in respect for life and for death (Ramírez 121-122). For example, this is evident in the celebrations for El Día de los Muertos. As a result, the internal family nurtures the family of the Church, and together, they reach out to the greater community around them. Fiesta and expression through music, dance, and emotion share the perspective of Latino culture. Thus, these traditions and rituals within the Latino community create a “language of faith” that goes beyond any differences in language or culture. Additionally, another treasure of faith arises through the joy transmitted in the religious fiestas – devotion.             

            No person can escape suffering, this is true. Yet, you must never forget that although great sufferings of poverty, immigration statues, discrimination, and other difficulties exist, these difficulties neverundervalue the Latino culture. The celebration of family and community goes hand-in-hand with the devotion and love they express for Our Lady of Guadalupe, which also brings about the highest expression of Latino faith. It is not only about religion. This devotion extends to all parts of life. The Virgin of Guadalupe appeared as a symbol of peace. She is like the bridge between people of different cultures who are in the midst of pain, death, and sorrow (Ramírez 143). Even more, her image mestiza and message provide beautiful examples for the Church about the enculturation of the Gospel (145). Marta Pereira Vindas, a Latino woman who works for the University of St. Thomas as the director for the Office of Spirituality and as an instructor for the Certificate of Lay Ministry for Latinos in the community, describes enculturation as the relationship between faith and culture, where there exists “an open dialogue, whose goal is the enrichment of both culture and the tradition of faith” (Pereira Vindas, mipereira@stthomas.edu). Instead of being separated by racial, cultural, or economic differences, the Virgin of Guadalupe shows us that we are all one family, centered on a living spirit which endures in solidarity (Ramírez 149). 

Our Lady of Guadalupe Church in St. Paul shows the enculturation of faith and the traditions of the cultures in the area. The Roman Tradition of the Church is seen in the set-up of the altar and the Latino tradition is seen in the ofrenda for the Virgin of Guadalupe. This example shows that when the elements of the surrounding cultures are incorporated into the local church, they enrich worship for everyone. (Photo taken by Katy Shimp, April 7, 2021). 

In conclusion, the riches created within the Catholic faith are emphasized by the Latino expression, including the traditions of family, religious fiestas, and devotion. They are intimately connected and pure gifts for every person, anywhere. The close link between Latino culture and faith brings to everyone these great treasures. We can only say thank you!

La Bibliografía / Bibliography

Díaz Stevens, Ana María. “The Hispanic Challenge to U.S. Catholicism: Colonialism, Migration, and Religious Adaptation.” El Cuerpo De Cristo: the Hispanic Presence in the U.S. Catholic Church, edited by Peter Casarella and Raúl Gómez, Crossroad Herder, 1998, pp. 170–173.

French, Rose. “Latinos Give Minneapolis Catholic Church New Life.” Star Tribune, Star Tribune, 31 Mar. 2013, http://www.startribune.com/latinos-give-minneapolis-catholic-church-new-life/200745431/.

Georgetown University, Hispanic Catholic Fact Sheet, CARA, cara.georgetown.edu/staff/webpages/Hispanic%20Catholic%20Fact%20Sheet.pdf. 

Matovina, Timothy, and Boston College. “10 Things to Know about Hispanic Catholics.” The Church in the 21st Century, 2016, pp. 8–9, http://www.bc.edu/content/dam/files/top/church21/pdf/BC-Share/C21 SPRING 2016 Resources_ The Treasure of Hispanic Catholicism.pdf. 

Pereira Vindas, Marta. La Iglesia Hispana en los Estados Unidos: Contexto y Retos para el Ministerio Hispano, December 2020, Clase 13 el contexto hispano en USA.pptx. PowerPoint Presentation, p. 15. 

Ramírez Ricardo. Power from the Margins: The Emergence of the Latino in the Church and in Society. Orbis Books, 2016. 

Service, Catholic News. “Hosffman Ospino: 30 Million U.S. Hispanic Catholics Here and Now.” The Central Minnesota Catholic, 23 Nov. 2019, thecentralminnesotacatholic.org/hosffman-ospino-30-million-u-s-hispanic-catholics-here-and-now

Sosa, Juana J. “Hispanic Liturgy and Popular Religiosity: A Reflection.” El Cuerpo De Cristo: the Hispanic Presence in the U.S. Catholic Church, edited by Peter Casarella and Raúl Gómez, Crossroad Herder, 1998, pp. 69-77. 

Gracias a Juan Ordonez, quien revisó este ensayo. 

Language matters: Hispanic, Latinx, Latino/a, Latin@ or Latine?

Keep an open mind and listen first. Labels can shift, change and adapt.

When talking about Latin identity, language matters. Different labels carry connotations that you need to know. Listening to the labels people are choosing to identify themselves should be a standard practice. Do not correct or suggest a different label. 

In our own team, we have people who may choose to identify as Latina in some contexts and as Latinx in others. As Latinos the labels we use are situational and we may be using them strategically. The same person may claim different labels in different situations, just as you may wear different clothes to go out with your friends than to got to a job interview. You’re the same person. Latino has been widely used and circulated lately but because Spanish has such a strong gramatical gender order (nouns that end in “o” tend to be masculine and words that end in “a” tend to be feminine), it may feel too focused on the experiences of men. One option is to “desdoblar” or unfold the ending: Latino/a. Now women are included. 

However, there are many identities that do not identify with the gender binary, and a way to be inclusive of all of them is to use the “x” ending, instead of choosing “a” or “o.” Queer Latinx communities spearheaded the use of Latin@ since the 80’s. Nowadays, Latinx is an option favored by young people in the US. The ending in “e” in Latine achieves the same sense of inclusion but it is favored by those living in Latin America, where the use of “e” as way to overcome the binary is gaining momentum (and it is a sound easier to pronounce for Spanish native speakers).

Hispanic has long been a label favored by the US government, so in this context it has generated certain resistance from groups to seek their own label. Hispanic in Spanish means “Hispanoamerican who lives in the US” (DRAE). See what happened? the “American” aspect was literally lost in translation. Hispanic traditions are developed through centuries of colonial rule of Spain over Latin America and Spanish heritage. Using Latin/o/a/x/e excludes the Spanish heritage component and focuses on people whose ancestry comes from Latin America. That being said, older people in the US may prefer Hispanic for historical or cultural reasons. 

So, where do we stand? On this blog we encourage everyone to use the label they feel works better for their identity, their situation and the audience they are engaging. Language has given us options for us to use creatively, with respect and pride.